Založení internetového obchodu, sen mnoha podnikatelů
Píše se rok 2024, vaše firma potřebuje webové stránky. Může se jednat o prezentační web s vašimi produkty a službami nebo o kompletní internetový obchod, kde mohou zákazníci nakupovat a platit online.
Jak rozsáhlé by to všechno mělo být, záleží především na vašich časových možnostech a na tom, jak velký obrat z online prodeje očekáváte. Na této stránce podrobněji popisujeme, co obnáší založení internetového obchodu. Jedná se o startovací příručku, která vám pomůže začít ve světě elektronického obchodování.
Výhody vlastního internetového obchodu
Mít vlastní internetový obchod nabízí mnoho výhod. Asi nejdůležitější výhodou je, že vaše společnost bude nalezena v Google, Bing, DuckDuckGo atd.
- Vlastní místo na webu (nezávislé na rozmarech Amazonu nebo Ebay)
- Vaši firmu najdou potenciální zákazníci na internetu
- Profesionální vzhled
- Vždy otevřeno; nemusíte vstávat z postele, abyste mohli prodávat
Kolik stojí založení internetového obchodu?
Na internetu je k dispozici velký výběr e-commerce softwaru a platforem. Každá má své výhody a nevýhody. Některé jsou levné, jiné se ani neodváží uvést svou cenu na svých webových stránkách a schovávají se za "požádejte o cenovou nabídku".
Internetový obchod na zakázku může být zajímavý, pokud internetový obchod musí splňovat velmi specifické potřeby a pokud je k dispozici velký rozpočet. Neočekávejte, že když si necháte vytvořit internetový obchod na zakázku, ušetříte spoustu času: stále budete muset sami koordinovat a zajišťovat texty a fotografie produktů.
Vyžádejte si několik cenových nabídek a pokládejte kritické otázky. Zjistěte, zda se webová agentura skutečně zajímá a přemýšlí spolu s vaším podnikáním. Zkontrolujte si jejich reference.
Vytvořte si vlastní internetový obchod
Samozřejmě můžete začít sami s technickými platformami, jako je Magento nebo WordPress. Mnoho podnikatelů však nemá čas na to, aby vše vyřešili. Překvapuje mě, že jste si vůbec našel čas dočíst až sem, díky za to!
Pak je tu další možnost: platformy pro internetové obchody. Jejich výhodou je, že z vás sejmou náročnou práci a poskytnou uživatelsky přívětivý software pro správu vašeho obchodu. Za používání aplikace platíte měsíční poplatek.
Některé platformy si účtují poplatky za prodej nebo transakce. To jsou další procentní náklady za každou objednávku ve vašem internetovém obchodě. Dalo by se říci, že je to daň z vašich tržeb. Udělejte si předem kalkulaci, jaké budou náklady v budoucnu. Na začátku to může být zajímavé, ale jakmile začnete realizovat větší prodeje, rychle se z toho stane drahá sranda.
Nevýhody? Mnohé z těchto platforem poskytují webové stránky, které sice dobře vypadají, ale po technické stránce jsou nekvalitní. Webové stránky by se měly rychle načítat, být uživatelsky přívětivé a vhodné pro mobilní zařízení a také snadno vyhledatelné ve vyhledávačích. To poslední u mnoha poskytovatelů není splněno. A to, že je na krabici napsáno, že je přátelská pro vyhledávače, ještě neznamená, že je.
Výběr dobrého názvu domény
Důležitý krok. Název domény musí:
- být snadno zadatelný
- Být co nejkratší
- Přednostně obsahovat pouze písmena
- Měly by dobře znít a být snadno zapamatovatelné
Najít dobrý název domény může být náročné. Mnoho doménových jmen je již obsazeno únosci doménových jmen. Ti registrují tisíce doménových jmen v naději, že některé z nich prodají za vyděračské ceny. Samozřejmě s výmluvou: toto doménové jméno jsem si nechal k dispozici speciálně pro vás. Jak je to od nich milé! registry doménových jmen se na tom vesele podílejí. Koneckonců na ročních poplatcích za všechna ta zabraná doménová jména vydělají pěkný peníz. Že na těchto doménových jménech nejsou hostovány žádné kvalitní webové stránky, je nezajímá.
Tip: proveďte brainstorming názvů domén a vytvořte si seznam potenciálních dobrých názvů. Jakmile najdete dobrý název domény, který je ještě k dispozici, okamžitě jej zaregistrujte. Některé webové stránky si vyzkoušená jména domén ukládají a samy si je registrují. Internet je plný únosců!
Prodáváte konkrétně v jedné zemi? Pak je přípona země (.cz) lepší volbou pro optimalizaci pro vyhledávače a pro zákazníky.
Jak je to s přijímáním plateb?
Vítejte ve světě online plateb. Je to džungle pravidel, omezení a skrytých poplatků. Naštěstí se z ní se správnými stranami můžete dostat bez úhony. Platební metody můžete zhruba rozdělit do čtyř skupin:
- Místní platební metody (bankovní převod, Bancontact, iDeal, Sofort)
- Kreditní karty (Mastercard, Visa)
- On-line peněženky (PayPal)
- Bitcoin
Doporučujeme nabízet místní platební metody prostřednictvím poskytovatele plateb, jako je například společnost Mollie. Platby bankovním převodem je nejlepší provádět přímo na účet IBAN. Lze ji také provést prostřednictvím poskytovatele plateb, ale ten si účtuje provizi za zpracování platby. A je to další mezikrok navíc.
Z online peněženek je PayPal nejznámější, ale s pochybnou pověstí. Poskytuje další platební metodu, ale také mnoho rizik. Například riziko podvodu je poměrně vysoké (spotřebitelé mohou platbu stáhnout, i kdyby vše proběhlo v pořádku) a PayPal má špatný zvyk náhodně blokovat účty. Pokud si tento způsob platby aktivujete, doporučujeme pravidelně převádět zůstatek z účtu PayPal na váš bankovní účet.
V posledních letech se stále více prosazují platby pomocí Bitcoinu a blesku. U nich jde platba přímo od kupujícího k prodávajícímu. Výhodou je, že se na nich již nepodílí poskytovatel platebních služeb jako prostředník. Vaše peníze tak nemohou být zmrazeny, skimmovány nebo uvíznout v limbu. A nedochází k odmítnutí transakce.
Právní požadavky na internetový obchod
A teď ta nudná část. Té se naštěstí můžete snadno zbavit. To, co potřebujete, jsou všeobecné obchodní podmínky a zásady ochrany osobních údajů. Pro obojí najdete zdarma šablony všeobecných obchodních podmínek.
Oznámení o souboru cookie není ve většině situací nutné. Ve výchozím nastavení jsou nastaveny pouze funkční soubory cookie. Pokud umístíte marketingové soubory cookie, je oznámení o souboru cookie povinné. Které lze mimochodem umístit několika kliknutími. Ale přece jste neplánovali, že budete svým návštěvníkům koukat přes rameno, že ne?
Optimalizujte svůj internetový obchod pro vyhledávače
Optimalizace internetového obchodu pro SEO (optimalizace pro vyhledávače) je především proces poskytování kvalitního obsahu. Na technické úrovni se webové stránky optimalizují pro dobré indexování. Na webu ale samozřejmě musí být něco zajímavého k nalezení, aby jej vyhledávače zařadily do seznamu.
- Ujistěte se, že máte vhodné nadpisy s klíčovými slovy
- Pište smysluplné popisy META
- Snažte se získat příchozí odkazy
- Vyvarujte se kopírování textů a spamování
Konkrétně webové stránky s užitečnými informacemi se umisťují lépe. U internetového obchodu toho můžete dobře využít přidáním rozsáhlých popisů produktů a blogu s pravidelně aktualizovanými informacemi. Software e-shopu vám umožní vše zadat uživatelsky přívětivým způsobem.
Vícejazyčný internetový obchod pro mezinárodní publikum
Pokud přesto vytváříte internetový obchod nebo webové stránky, proč je nepřidat více jazyků? Zřejmě tím oslovíte mnohem větší publikum. Vytvořit vícejazyčný internetový obchod není tak obtížné, ale přeložit vše vyžaduje trochu více práce.
Založení internetového obchodu zdarma
Můžete si v dnešní době ještě založit zdarma internetový obchod? Nakonec zadarmo neexistuje: vždycky někdo musí zaplatit za elektřinu, servery, údržbu a podporu helpdesku. Nepochybně stále existují platformy, které to umožňují výměnou za šmírácké webové stránky přetížené reklamou.
My sami jsme na naší platformě nabízeli online obchody zdarma po dobu 10 let. To byla velmi oblíbená formule, ale kvalita mnoha online obchodů zůstávala hodně diskutabilní. Bezplatné internetové obchody byly bohužel často využívány k podvodům. Dáváme přednost společenskému přínosu kvalitních internetových obchodů. Je to etické i vůči spotřebitelům (zákazníkům našich zákazníků).
Proto jsme se rozhodli nabízet pouze časově omezenou zkušební verzi zdarma. A příjmy z reklamy a sledování? To vůbec neděláme! Otravných reklam a zásahů do našeho soukromí je už tak dost. Jejich odstraněním vytváříme lepší internet.
Závěr
Přemýšlíte o založení internetového obchodu, ale děsí vás, co všechno je s tím spojeno? Jednou z často dělaných chyb je, že chcete mít všechno dokonalé hned od začátku. Nejlepší je prostě začít. To zvládnete i s jednoduchou webovou stránkou. Později lze vše rozšiřovat, vylepšovat a dolaďovat.
Kdy je nejlepší čas na založení internetového obchodu? Vždy a nikdy. Čekat na vhodnou dobu je zbytečné. My sami jsme začali uprostřed finanční krize v roce 2008 a přežili jsme!
- Úvod
- Řízení produktů
- Konfigurace internetového obchodu
- Nastavení účtu a obchodu
- Platební metody a poskytovatelé platebních služeb
- Faktury a smluvní podmínky
- Nastavení nákladů na dopravu
- Slevy a příplatky
- Registrace a převod názvů domén
- Vícejazyčný obchod
- Připojení k externím platformám
- Personalizované webové adresy
- Správa více webových obchodů (Multishop)
- Automatické e-maily zákazníkům
- Navrhování krásného rozvržení
- Správa objednávek
- Marketing
- Moduly
- Zálohování a export dat
- E-mail a webová pošta
- Účty správců
- Vysoce kvalitní fotografie
- Dvoufaktorové ověřování
- Štítky
- Meta tagy - Ověření webových stránek
- Živý chat
- Prezentace
- Analýza návštěvníků - Google Analytics
- Filtry
- Prodejní místa (POS)
- Pole formuláře
- Digitální nebo virtuální produkty
- Rezervační systém Symcalia
- Kniha návštěv
- Kontaktování asistenční služby